З досвіду роботи Бондарєвої Н.П.


  Розвиток інформаційних технологій, повсюдне використання інформаційних ресурсів, що є продуктом інтелектуальної діяльності найбільш кваліфікованої частини працездатного населення суспільства, визначає необхідність підготовки в підростаючому поколінні творчо активного резерву. З цієї причини стає актуальною розробка певних методичних підходів до використання засобів нових інформаційних технологій для реалізації ідей розвиваючого навчання, розвитку особистості учня. Це обумовило вибір теми, над якою я працюю: „ Активізація пізнавальної діяльності  учнів та розвиток творчої особистості засобами ІКТ”.  
Актуальність проблеми. На сучасному етапі розвитку шкільної освіти проблема активізації пізнавальної діяльності учнів набуває особливого значення у зв’язку з високими темпами розвитку й удосконалення науки й техніки, потребою  суспільства в людях освічених, вільних від стереотипів, здатних швидко орієнтуватися в обстановці, мислити самостійно.
      Значення інформації в сучасному суспільстві постає на перший план, тому учні повинні опану­вати інформаційні технології, вміти одержувати, критично осмислювати та використовувати різноманітну інформацію. Саме цим і пояснюється актуальність застосування інтерактивних форм і методів .
Мета досвіду. Використання інформаційно-комунікативних технологій в навчально-виховному процесі для оптимізації навчання, формування інформаційної компетентності учнів, критичного і логічного мислення, розвитку пізнавальної активності та творчих здібностей учнів. (слайд2)
Для реалізації поставленої мети працюю над завданнями:
застосування ІКТ для розвитку пізнавальної активності учнів,
формування логічного і системного мислення;
створення умов для формування вмінь і навичок дослідницької і пошукової роботи в сучасних інформаційних ресурсах;
оптимальний розвиток навичок роботи з інформацією;
поєднання  знань з життєвим досвідом та майбутньою професійною діяльністю. (слайд3)
Науково-теоретичне обґрунтування.
     Не секрет, що донедавна вчитель був лише фільтром у відборі навчальної інформації, сьогодні ж, за інтерактив­ного навчання, це помічник, одне з вагомих дже­рел, консультант у роботі. Це зобов'язує мене по­стійно знаходити правильний підхід до вдоскона­лення методів і засобів навчання, добиватися вищої форми співробітництва вчителя й учня — спочатку викликати здивування, а потім, відповідно, й інте­рес. Завдяки ІКТ створюю умови для таких педагогічних технологій, які базуються на активізації та інтен­сифікації діяльності учня, використовуючи різно­манітні активні методи:
·        метод доступності матеріалу — полягає в опо­рі на ті знання, які вже має учень, а це, у свою чергу, допомагає кращому розумінню та осмис­ленню отриманої інформації та міцнішому її запам'ятовуванню.
·        міні - проекти —  метод орієнтований  на самостійну діяльність учнів - індивідуальну,парну, групову , яку учні виконують протягом певного відрізка часу
·        метод лаконічності — ґрунтується на тому, що дитина  здатна запам'ятати:
    10 % того, що прочитала;
    20 % того, що почула;
    30 % того, що сказала;
    80% того, що зробила;
    90% того, що пояснила іншим.
·        метод створення проблемних ситуацій — пошук шляхів їх розв'язання дає змогу проявитися творчості, новизні та оригінальності. Інколи залишаю «нерозв'язані питання», відповідь на які учні повинні отримати самостійно з експе­риментальних та літературних джерел.
·        метод міні-дискусії, де вчитель може виступати в ролі арбітра, спрямувавши розв'язання про­блеми в необхідне русло.
·        метод навчальної гри — викликає підвищений інтерес до сучасних проблем, виховує вміння висловлювати та відстоювати свою думку, навчає культури дискусії та вміння знаходити компромісні рішення.
·        метод структурності — допомагає побудувати матеріал у логічній послідовності.      (слайди4-5)
 Визначення методів інтерактивного навчання є індивідуальним у роботі кожного вчителя й зале­жить від його ерудиції, темпераменту, різноманіт­ності інтересів, уміння працювати з аудиторією.
  Реалізація провідних педагогічних ідей.
        Аналізуючи досягнення учнів у засвоєнні на­вчального матеріалу, я зробила висновки, що в разі систематичного застосування інтерактивних мето­дів в учнів підвищується інтерес , стиму­люється навчальна активність, розвивається мис­лення, пам'ять, формуються здібності приймати розумні рішення в нестандартних ситуаціях.
        Усім відома аксіома, що учень повинен не про­сто слухати й думати, але й щось робити, так як під час виконання роботи запам'ятовується 80 % того, що він зробив. Спира­ючись на власний досвід, можу стверджувати, що го­ловним мотивом у розвитку пізнавальних інтересів учнів є самостійне виконання ними творчих завдань, створення і розв'язання проблемних ситуацій, прак­тичні та лабораторні роботи, використання наочнос­ті, екскурсії. Такі дослідницькі прийоми мають особ­ливе пізнавальне завдання, спосіб розв'язання якого має здійснити учень у процесі цілеспрямованого по­шуку. Учень відкриває те, що вже давно відкрите, не знаючи цього, й уявляє себе першовідкривачем, починаючи виявляти інтерес до теми.
   Учитель повинен пам’ятати три речі: він працює з дітьми, він повинен розвивати в учня навички мислення високого рівня, він повинен бачити результат своєї праці. Мій досвід роботи вказує на те, що для наших учнів дуже  важлива психологічна атмосфера, в якій вони перебувають. Саме тому намагаюся завжди заохочувати навіть невеликий успіх учня, відмічаю добрими словами його особисті досягнення , формую на уроках мікроклімат співробітни­цтва і взаємодопомоги, і більшість учнів відповіда­ють мені повагою, любов'ю й бажанням працювати на уроці.Урок не може бути цікавим, якщо учень постій­но включений в одноманітну за структурою й ме­тодикою діяльність. Урок має слугувати засобом розвитку творчих здібностей учнів, їхніх потреб, обдарувань, інтересів, самовираження та самореалізації, розвивати постійне прагнення до пізнання і самовдосконалення..
   Вчити самостійно працювати — це й означає вчити розумової праці. Чим раніше ми починаємо працювати над указаним, тим вагомішим є результат. На уроках досягнути цього можна, розробивши алгоритми виконання завдань. (додаток 1)
       Віра вчителя в учня породжує віру учня в себе. І я, як кожен учитель, маю власну систему проведення уроків, на яких виступаю лише в ролі організатора навчального процесу, можна сказати, лідера класу, використовуючи ці­лий арсенал засобів інтерактивного навчання: експеременти, бліц-турнір, «мозкова атака», лекція з розв'язанням поставленої проблеми, інтегрований урок, урок-подорож, викорис­тання ресурсу комп'ютерних технологій. 
       Вважаю, що для вирішення завдань розвитку пізнавальної діяльності учнів важливо застосовувати активні методи навчання, адекватні змісту матеріалу. В цьому випадку важливо навчити учнів застосовувати свої знання в нових і  незвичайних ситуаціях, тобто розвивати елементи творчого мислення. Впевнена в тому, що нові інформаційні технології в освіті сприяють: розкриттю, збереженню та розвитку індивідуальних здібностей учнів;
 формуванн
ю пізнавальних якостей; прагненню до самовдосконалення;
 забезпеченню комплексності вивчення явищ дійсності
; невідривності взаємозв'язку між технікою, гуманітарними науками, мистецтвом, прикладними науками, повсякденному динамічному оновленню змісту, форм і методів навчання та виховання.
       Учитель має можливість: ефективно організовувати контроль знань, умінь і навичок учнів;  економно використовувати навчальний час;   коригувати навчальний процес завдяки забезпеченню зворотнього зв’язку з учнями;
розширювати та комбінувати види роботи з учнями; створювати умови для здійснення індивідуального та диференційованого підходу.
Практичний аспект використання ІКТ під час підготовки та  проведення уроків  з урахуванням місця, ролі та основних напрямків їх використання на мою думку виглядає так:
Етап уроку
Прийоми та методи
Можливі варіанти застосування ІКТ
Переваги використання ІКТ
Мотивація
«дивуй», «мозковий штурм», «асоціації»
Показ файлу, проекту, питання творчої лабораторії
створення атмосфери зацікавленості, бажання дізнатися нове, знайти розв’язок
Актуалізація опорних знань та перевірка домашнього завдання
«інтелектуальний футбол», «віднови термін», кросворди
Використання
 програм для сворення тестів
(MyTestX,Test-W)
оптимізація процесу, так як учні не чекають наступного питання, а працюють в своєму ритмі, створення умов для самовираження учнів
Вивчення нового матеріалу
 «опорні схеми», «посилена лекція»,

Відео фрагменти, флеш-анімації, інтерактивні моделі

чіткість, логічність і послідовність, значна ілюстративність, можливість використання динамічних моделей для пояснення складних явищ або процесів, полегшення сприйняття і засвоєння навчального матеріалу
Рефлексія
«підіб’ємо підсумки», «незакінчене речення», «Мікрофон»
конференції
Виконання  практичних робіт, тестування,
Мультимедійні презентації, відео-фільми
відсутність проблеми недостатньої матеріальної бази, можливість проведення конкурсів, ігр, захист учнівських проектів
(слайд 11)
        Використання комп'ютерних технологій допо­магає не тільки виховувати зацікавленість  до інформатики  як науки в учнів, а й допитливість, уважність, спостережливість, що сприяє застосуванню в роботі таких методів:
·        практично-репродуктивний;
·        групової роботи;
·        візуальний з елементами пошуку;
·        метод занурення.
Набуті знання на уроках інформатики  учні  широко використовують на уроках інших предметів, створюючи  мультимедійні презентації, міні- проекти , відеофільми, фотоальбоми , буклети та ін.   (слайд 6)
    Зазвичай організація інтерактивного навчання розробляється з урахуванням вікових особливостей школярів, об­сягу вивченого.  Вважаю, що  стимулюючи розвиток іні­ціативності, відповідальності та самостійності учня, можна спонукати його до пошуків шляхів до­сягнення високих результатів навчання.
     Часто  в учнів може виникнути підозра , що вчитель має улюбленців в класі. Щоб оцінювання було обєктивним на своїх уроках розробляю критерій оцінювання кожного етапу,  згідно яких кожен учень може оцінити себе сам, або провести оцінювання своїх товаришів. Наприклад, після виконання практичної  роботи, учні отримують картки-самоконтролю. Перевірку можуть здійснити, звіривши з заповненою картою, яку виведено на екран. (додаток 2)
     Навчити учня сприймати інформацію з екрана, осмислювати, аналізувати і засвоювати її  — ось головне завдання вчи­теля на уроці. Сучасний урок з використанням комп’ютера та проектора як однієї з інтерактивних форм навчання - це, собисто для мене, відхід від рутини й монотонності. На уроках часто використовую ребуси. (слайд 7) Ще однією інтерактивною вправою є  відгадування терміну з набору букв. (слайд 8) Цю вправу можна використовувати як на уроках , так і в позакласних заходах. Не менш цікавим для учнів завданням є вправа- дешифратор. (слайд 9) Цей метод сприяє більш успішному виконанню якогось етапу роботи, може служити позитивним підкріп­ленням, стимулом для продовження діяльності. І, звичайно, деякий ігровий аспект, відхід від ти­пового словесного мислення, опора на нескладні нестандартні операції.
Сьогодні , з вільним доступом до інтернету учні школи беруть активну участь в різноманітних акціях та конкурсах. Вони звітують перед учнями школи на науково- практичній конференції, презентуючи свої роботи. Участь в конференції беруть учні різних вікових категорій, розкривають проблеми з різних предметів. Тому учні з цікавістю вислуховують всі виступи .  (слайд 10)
     Для стимулювання інтересу до навчання важ­ливим є все, а особливо сама постать учителя, його вимогливість, принциповість, доброзичливість і, звичайно, глибокі знання та вміння віддавати їх своїм вихованцям. Шляхом застосування мультимедійних засобів, я одержую дві переваги – якісну та кількісну. Показником такої творчої співпраці вчителя та учнів, на мою думку,   можна вважати  результати учасників  районних олімпіад з ІКТ.  (слайд11)
        Щоб стати хорошим вчителем і наставником, достатньо зробити один крок вперед, але,  щоб  досягти чогось у житті - потрібно докласти чимало  зусиль, і наполегливо йти до поставленої мети. Результатами  роботи  я мала змогу поділитися з колегами провівши районний семінар вчителів інформатики з проблеми « Формування та розвиток творчої особистості учня на уроках інформатики». (слайд 12)
       
      Нову актуальну інформацію, вчитель зможе внести до  навчання, використовуючи ресурси мережі Інтернет. Крім усього іншого Інтернет дає можливість урізноманітити зміст і методику навчання . У зв'язку з цим виникла необхідність систематизувати ресурси, придатні для навчання і виховання. Зробити це можна на сайті . Реальна і віртуальна учбова робота розвивається  зазвичай паралельно.(слайд 13-14) Вчитель може розмістити для ознайомлення не тільки свої напрацювання а й роботи учнів: малюнки, фотографії, відеосюжети та інше. Усе це  є стимулом  для активного, творчого розвитку  учнів.
     
Основні проблеми та труднощі, з якими я зіткнулася в процесі роботи:
·        значні затрати часу на опрацювання необхідної літератури з інноваційних технологій, аналіз отриманої інформації, апробацію та узагальнення результатів у вигляді висновків про результативність та доцільність використання в подальшій педагогічній діяльності;
·        недосконалість підручників ;
·        наш інтернет –дуже повільно отримує і передає інформацію, не кажучи про  дуже задумливі комп’ютери. На жаль технології розвиваються надзвичайно швидко порівняно з можливостями сільської школи.
Шляхи подолання вказаних труднощів.
Учителеві  не можна стояти на місці! Професіоналізм учителя у школі складають: базові знання з предмету, володіння сучасними методиками, організаційні здібності, виховання поваги до свого предмета, прагнення до самовдосконалення, здатність бачити в учневі особистість. Стрижнем майстерності вчителя є його компетентність, яка не дозволяє йому працювати нижче відповідних стандартів та передбачає успішну здатність приводити у відповідність свою роботу з новими вимогами життя і суспільства
















 

Немає коментарів:

Дописати коментар